Astronauten landen na negen maanden tussen de dolfijnen

Louise de Graaf


In Golf van Mexico

Door RTL Nieuws ··Aangepast:

© ANP / AFPAstronauten landen na negen maanden tussen de dolfijnen

RTL

De Amerikaanse astronauten Butch Wilmore en Suni Williams zijn maanden later dan gepland teruggekeerd op aarde. Ze landden in de Golf van Mexico tussen de dolfijnen.

Williams en Wilmore vlogen in juni naar het ISS om daar acht dagen te blijven. Ze voerden de vlucht uit met een nieuw ruimteschip, de Starliner van Boeing. Dat toestel kreeg onderweg technische problemen en ging daarom leeg terug naar de aarde.

De twee keerden gisteravond laat (Nederlandse tijd) terug in een Dragon-capsule van SpaceX. Het ruimtevaartuig landde voor de kust van Florida, zeventien uur nadat zij waren vertrokken van het internationale ruimtestation ISS. 

In de Golf van Mexico werden de astronauten opgewacht door dolfijnen. Dat leverde deze beelden op: 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

“Wow, we hebben hier een paar schattige dolfijnen. Het waren er niet één of twee”, klonk het op de livestream van SpaceX. 

‘Wat een rit’

Met de twee gestrande astronauten keerden ook twee andere ruimtevaarders terug naar de aarde, de Amerikaan Nick Hague en de Russische kosmonaut Aleksandr Gorboenov. Zij zaten sinds september in het ISS.

“Wat een rit”, zei Hague enkele ogenblikken na de splashdown tegen de vluchtleiding. “Ik zie een capsule vol glimlachen, van oor tot oor.”



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment