WhatsApp heeft gisteren bekend gemaakt dat het advertenties in de app gaat tonen. Wel blijven die beperkt tot één locatie van de app: de Updates-hoek.
WhatsApp-Updates zijn te vergelijken met de zogenoemde ‘stories’ (verhalen) van het socialemediaplatform Instagram. Dagelijks gebruiken zo’n 1,5 miljard mensen de Updates van WhatsApp, aldus Meta, het bedrijf achter de dienst.
Na het zien van meerdere Updates zullen gebruikers nu een advertentie te zien krijgen.
Gegevens
Daarvoor verzamelt WhatsApp echter wel wat gegevens van gebruikers van de app om de advertenties op maat te maken, zoals locatie en de taal van het toestel waarop de app is geïnstalleerd.
Steeds meer mensen stappen over naar andere chatdiensten, zoals Signal. Waarom ze dat doen, zie je in deze video:
Er zouden geen advertenties in chatgesprekken worden getoond en er zou niet worden gekeken naar persoonsgegevens, zoals telefoonnummers, berichten en groepen waaraan app-gebruikers deelnemen.
Bedrijven
Ook gaat Meta vanaf nu bedrijven en organisaties de mogelijkheid geven om hun bedrijven extra te promoten. Bovendien zouden exclusieve updates binnenkort mogelijk worden.