Kamervragen over iftar-maaltijd en gescheiden gebedsruimtes ramadan bij CAK

Louise de Graaf


Minister wil opheldering

Door RTL Nieuws··Aangepast:

© ANP Kamervragen over iftar-maaltijd en gescheiden gebedsruimtes ramadan bij CAK

RTL

Een uitnodiging voor personeel van overheidsorganisatie CAK om deel te nemen aan een iftar heeft geleid tot Kamervragen. Een artikel van HP De Tijd waarin staat dat er naast het eten van de maaltijd ook tijd is om te bidden in gescheiden gebedsruimtes, zorgt voor kritiek in Den Haag.

Opinieblad HP De Tijd kwam gisteren naar buiten met een bericht dat op het intranet van CAK staat. CAK is een overheidsorganisatie die zich bezighoudt met bijvoorbeeld wanbetalers en onverzekerden en onder de verantwoordelijkheid van zorgminister Fleur Agema (PVV) valt. 

“Beleef een iftar op kantoor”, is de oproep aan medewerkers van CAK. De iftar is de maaltijd die tijdens de ramadan wordt gegeten na zonsondergang. 

Volgens HP De Tijd worden er in het gebouw van CAK in Den Haag gescheiden gebedsruimtes ingericht voor de avond: een voor mannen en een voor vrouwen. 

‘Religieuze bijeenkomst’

Een ambtenaar van het CAK laat aan het opinieblad weten dat de ‘religieuze bijeenkomst in een overheidsgebouw – met nota bene een scheiding van mannen en vrouwen – totaal onwenselijk’ is. 

VVD-Kamerlid Bente Becker heeft Kamervragen gesteld. Zij vindt het ‘logisch’ dat medewerkers boos zijn. 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Volgens HP De Tijd veranderde CAK de ‘kerstborrel’ afgelopen december in een eindejaarsfeest met de naam ‘winterglow’. “Met aandacht voor culturele feestdagen op de werkvloer is op zich niets mis”, zegt Becker daarover. “Maar als je eerst kerst afschaft en vervolgens mannen en vrouwen gaat scheiden voor het iftarfeest? Dan ben je als CAK geen neutrale organisatie.”

Nieuw beleid

Het CAK vindt het ‘belangrijk om een prettige werkomgeving te bieden’, laat een woordvoerder aan RTL Nieuws weten. Er geldt sinds begin dit jaar nieuw beleid voor inclusie en diversiteit, waarbij aandacht en ruimte voor verschillen centraal staat. 

Dit jaar worden meerdere ‘feestdagen, mijlpalen of andere belangrijke momenten’ gevierd. De iftar is daar een van. Een werkgroep heeft zich gebogen over de invulling van de avond, schrijft het CAK. 

De organisatie benadrukt dat kerst niet is afgeschaft. “Het afgelopen jaar konden medewerkers bijvoorbeeld meedoen aan een kerstontbijt of -lunch”, schrijft de woordvoerder. 

Agema heeft het CAK om opheldering gevraagd, laat een woordvoerder van de minister aan RTL Nieuws laten weten. 

De vastenmaand ramadan begint vanavond en eindigt eind maart met de Eid al-Fitr.  



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment