Opnieuw fors verlies voor NS, minder nieuwe reizigers dan gedacht

Louise de Graaf



Wel nam het operationeel verlies over de eerste helft van het jaar iets af tot 60 miljoen euro tegenover 65 miljoen euro in dezelfde periode vorig jaar. 

“Nog steeds overduidelijk onvoldoende voor een financieel gezond NS”, meldt het bedrijf. Om weer winst te maken moet de NS de komende jaren “blijven besparen en meer reizigers aantrekken, met name in de daluren waar nog veel ruimte in de trein is.”

Volgens het bedrijf blijven de kosten hoger dan de opbrengsten van de verkoop van treinkaartjes en abonnementen. Het nettoverlies over de eerste zes maanden van het jaar kwam uit op 9 miljoen euro. Dat komt neer op een verlies van zo’n 50.000 euro per dag. 

Duurdere treinkaartjes

Het spoorbedrijf zegt scherpe keuzes te moeten blijven maken om treinkaartjes ‘relatief betaalbaar te houden’ en met besparingen ‘zo min mogelijk’ de reiziger te raken. 

“En dat terwijl we ook geconfronteerd worden met bezuinigingen op het openbaar vervoer en een lagere overheidsbijdrage voor de ov-studentenkaarten, wat op jaarbasis 97 miljoen euro scheelt.”

Daarbij geeft de NS aan dat de inflatie die de kosten opdreef in de afgelopen jaren, niet volledig in de prijzen van de treinkaartjes is doorberekend. Eerder deze maand maakte demissionair staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer) bekend dat treinkaartjes volgend jaar 6 tot 9 procent duurder worden.

De NS wil dat de structurele kosten vanaf 2028 met 200 miljoen euro zijn gedaald, onder meer door het hoofdkantoor te laten krimpen en te besparen op inhuur, IT en huisvestingskosten. 

“NS doet er alles aan om ervoor te zorgen dat besparingen zo min mogelijk impact hebben op reizigers en de operatie. Dat is echter niet volledig te voorkomen”, stelt de onderneming. De NS verwacht aan het einde van dit jaar 50 miljoen euro van de 200 miljoen aan structurele jaarlijkse besparingen te hebben gerealiseerd.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment