Kikker Energie verhoogt tarieven en dat mag niet

Louise de Graaf



DGB Energie besloot op 1 mei te stoppen als energieleverancier. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) had het bedrijf in 2022 een boete opgelegd van 400.000 euro. Een jaar later werd de telefonische verkoopmethode van DGB Energie beoordeeld als misleidend. DGB mocht drie jaar lang geen energiecontracten meer telefonisch verkopen. 

DGB Energie gooide de handdoek in de ring en verkocht de gehele klantenportefeuille met tienduizenden klanten aan Volti, die Kikker Energie inschakelde als energieleverancier. Volti was het administratieve aanspreekpunt voor de overgenomen DGB-klanten, maar de energie werd geleverd door Kikker Energie. Op 1 mei kregen de klanten nog een brief met de mededeling: “Uw huidige einddatum, tarieven en voorwaarden wijzigen niet.”

Vaste tarief verdubbelt

Op 1 juli werden voormalig DGB-klanten met een vast contract en een laag tarief door Kikker Energie bestookt met brieven waarbij hun tarief vanaf 1 augustus in één klap verdubbelt. Kikker Energie schrijft aan de klant dat Volti niet kan voldoen aan de verplichtingen. Kikker Energie zou daarom de contracten overnemen onder nieuwe voorwaarden.

Kikker Energie biedt de mogelijkheid voor een nieuw vast contract van één jaar, tegen een hoger tarief dan het nog lopende vaste contract. Of de klant krijgt vanaf 1 augustus een variabel tarief dat ook een stuk hoger ligt dan het huidige. Of klanten krijgen de mogelijkheid om kosteloos over te stappen als ze niet akkoord gaan met deze nieuwe voorwaarden.

‘Maken mensen bang’

Ook de 74-jarige Carla Coenders kreeg zo’n brief en een aantal telefoontjes. Ze sloot in maart 2021 een vijfjarig vast contract af bij DGB Energie. Ze heeft een lage energierekening wegens langdurig verblijf in het buitenland. Nu moet ze ineens bijna 155 euro per maand gaan betalen. Vele euro’s meer dan wat ze ooit betaalde. En haar vaste contract loopt nog tot 1 maart 2026.

Haar zoon Marc Coenders zegt: “Mijn moeder wordt hierdoor overrompeld. Ze maken mensen bang. Mijn moeder is bang dat ze volgende maand zonder stroom komt te zitten. Ze raakt hierdoor in paniek en heeft mijn hulp ingeschakeld.”

Kiki Hirschfeldt, woordvoerder namens Kikker Energie, zegt dat er nooit een afspraak is gemaakt met Volti over het bedrag dat betaald zou worden voor de energielevering. “Kikker Energie heeft hierop nooit akkoord gegeven. En we zijn ook geen contracthouder naar de klant. We zijn onaangenaam verrast en verschillen van mening met de ACM.”

Volgens toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) mag dit allemaal niet. Kikker Energie is de energieleverancier. Volti en Kikker Energie hadden vóóraf beter moeten onderzoeken of er sprake was van verlieslatende energiecontracten. Hierover is inmiddels een kort geding gevoerd tussen Volti en Kikker Energie. En Kikker Energie start nu een bodemprocedure tegen Volti.

Dit is een zakelijk conflict tussen Kikker Energie en Volti en hier staan de klanten buiten, stelt de ACM. Die hebben altijd recht op energie. Bovendien is er geen sprake geweest van een faillissement, dan vervallen de oude contracten en voorwaarden. Bij de vrijwillige overname van een klantenportefeuille (tegen betaling) blijven de lopende contracten intact met dezelfde tarieven en voorwaarden.

‘Tussentijds tarieven wijzigen mag niet’

Volgens ACM-woordvoerder Tjitte Mastenbroek kan het dus niet wat Kikker Energie nu doet. “Je moet je houden aan de overgenomen contracten. Dan kun je niet tussentijds de tarieven wijzigen.” De ACM houdt toezicht op alle energieleveranciers met een vergunning.

De ACM zegt dat bij een overname van een klantenportefeuille altijd extra scherp wordt gekeken of de nieuwe leverancier zich aan de regels houdt en ook alle klanten voorziet van energie. “We moeten consumenten beschermen en op hun rechten wijzen”, zegt Mastenbroek. Daarom heeft ConsuWijzer een voorbeeldbrief gepubliceerd, zodat klanten bezwaar kunnen maken tegen de nieuwe hogere tarieven van Kikker Energie. 

Niet alle klanten hebben zo’n brief gekregen, maar alleen de oud-DGB-klanten die nog een heel gunstig en vast energiecontract hebben met tarieven waar je nu alleen van kunt dromen.



Website

Lees ook deze artikelen

Leave a Comment